عمومی

تکنیک خرید فرش دستباف همراه با نکات مهم

فرش باما فرش قبولی

نکات مهم خرید فرش دستباف

عیب هایی که فرش دستباف تبریز می تواند داشته باشد و خریداران باید این نکات را یاد بگیرند در این بخش بازگو می شود. تا آخر این نوشته همراه ما باشید تا بتوانید خودتان شخصی ماهر در انتخاب فرش باشید. البته گفتنی است که در فرش دستباف تبریز به دلیل اینکه توسط اشخاص حقیقی و بدون دخالت هرگونه ماشین آلات بافت می شود نباید زیاد از حد حساس باشیم مطمئنا در ادامه نکاتی در این مورد نیز ارائه خواهد شد.

درضمن باید توجه داشته باشید فرش باما فقط ایرادات فنی یک فرش را برایتان می گوید و در انتخاب فرش باید شخص خریدار تصمیم بگیرد. انتخاب فرش بستگی به سلایق هر شخص به قطع فرق می کند، که این انتخاب مشروط به بودجه ای که خریدار در نظر دارد و رنگ،طرح،رج و.. نیز ارتباط دارد.

اندازه فرش دستبافت

در هنگام خرید از اولین عوامل تعیین کیفیت فنی یک فرش اندازه متناسب هر فرش می باشد. به عنوان مثال هنگام خرید فرش 6 متری (2*3) باید با استفاده از سانتی متر گذاشتن به قسمت های مختلف هر فرش مقدار اضافی یا کاستی هر طرف فرش را بسنجیم. در مرحله اول عرض فرش باید 2 متر باشد اگر کمتر بود عیب حساب می شود ولی اگر اضافی باشد باید با عرض طرف دیگر اختلاف بیشتر 3.4 سانتی متر نداشته باشد.

اگر اختلاف بیشتر از این مقدار باشد فرش کج می شود. در اندازه گیری طول نیز این روال کار را انجام می دهیم که هر طول فرش 6 متری باید 3 متر باشد و اگر کمتر بود مجددا عیب محسوب می شود. اگر بر فرض مقدار عرض ها و طول ها اختلاف بیشتر از 3 سانت نداشته باشد در مرحله بعدی با نهادن سانتی متر به طول وسط و خواندن مقدار اندازه باید تا گل وسط فرش که به اصطلاح ترنج گفته می شود 1.5 متر باشد و از وسط تا عرض دیگر نیز همین مقدار خوانده شود.

اگر اختلاف چشم خوری داشت باید از خرید آن فرش صرف نظر کنیم زیرا که با این روال متوجه می شویم که یا گل ترنج به یک سمت کشیده تر است یا قسمتی از نیمه های فرش بزرگتر بافته شده اند به مانند حاشیه فرش می تواند در یک طرف بزرگ تر از طرف دیگر باشد.

البته باز گویا است که به دلیل دستباف بودن اختلاف یکی دو سانتی متر آنچنان عیب حساب نمی شود و نباید زیاد حساس این عمل باشیم. همین کار را در انتخاب فرش اندازه مختلف دیگر نیز انجام می دهیم. فرش هی قالیچه سه متری هستند(1.5 در 2 متر) که باز با اندازه گیری باید مقدار اضافی و کاستی فرش را محاسبه کنیم و در نهایت اختلاف نیمه های فرش را پیدا کنیم. درضمن در خرید فرش به احتمال خیلی زیاد فروشنده سانتی متر به همراه خود دارد و می توانید از این طریق از فروشنده تقاضای متر گذاری نیز انجام دهید.

متر فرش دستباف
متر گزاری فرش دستباف تبریز

کیفیت بافت فرش

یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار در تعین کیفیت فنی فرش دستباف، کیفیت بافت آن فرش است. بعد از انتخاب فرش مورد علاقه خود می توانید فرش را برگردانید و کیفیت بافت فرش را از پشت آن تشخیص بدهید. پشت فرش باید یک دست و بدون فاصله چشم خور زیاد بافته شود. به گونه ای که تمامی گره ها در یک ردیف و به صورت صاف کنار هم قرار گرفته باشند.

اگر خط کشی روی ردیف ها و ستون های گرهی هر فرش از پشت ان قرار دادیم باید در راستای خط کش صاف و بدون کجی باشند. اگر کیفیت بافت خوبی از فرش دیدیم به رج شمار فرش دقت میکنیم. همان گونه که در نوشته های قبلی در سایت فرش باما تمام و کمال رج فرش چیست را توضیح دادیم عالم به این هستید که هر فرش دستبافتی رجی دارد و محاسبه تراکم فرش به واسطه رجشمار آن ارزش پیدا می کند. در هنگام شمارش رج فرش نباید زیاد حساس باشیم و به فرش هایی که سی رج هستند مقدار حدود 28 گره در هفت سانتی متر و به رج های بالاتر نیز یکی دو گره کمتر از رج گفتاریشان دست پیدا کنیم. با شمارش مقدار رج نیز می توانیم کیفیت بافت فرش را بسنجیم.

کیفیت بافت فرش دستباف تبریز
کیفیت بافت فرش دستباف تبریز

تقارن گل های فرش

در بافت فرش های دستباف نقشه های بکار رفته تقارن دارند. برای مثال و درک کامل این موضوع می توانید با ایستادن در وسط فرش و نگاه کردن به طرف فرش می توانید ببینید که هر گلی که در هر قسمت بافته شده عینا در مقابل آن نیز همان گل وجود دارد.

برای درک بهتر می توانید فرش دستباف طرح خطیبی را باز بینی کنید، اگر فرش را 4 قسمت در نظر بگیریم متوجه می شویم که هر گلی که در یک چهارم وجود دارد در 3 قسمت دیگر نیز عین همان بافته شده. ما در انتخاب فرش سالم و با کیفیت باید توجه کنیم که این تکرار شدن به صورت تقارن کامل باشد و در هر طرف فرش این تقارن رعایت شده باشد.

گلی که در لچک ها به کار رفته باید بدون بزرگی و کوچکی و.. در هر چهار لچک آن هم اندازه بافته شده باشد. البته در بعضی طرح ها نقشه ها به صورت تقارن نیستند و امکان دارد کل فرش فقط با یک قلم و نقشه بافته شده باشد.

فرش دست بافت تبریز طرح خطیبی
تقارن بین گل های فرش دستبافت

رگه فرش یا ثبوت رنگی فرش

رنگ فرش یکی از عوامل نخست تعیین زیبایی آن است. باید توجه داشته باشیم که علاوه بر تقارن گل های فرش در تقارن رنگ ها نیز یکی باشند. اگر به شکل گل ها دقت کردین این بار وقت آن رسیده است که رنگ ها را نیز با همدیگر تطابق دهیم.

احتمال دارد که در یک گل رنگ تیره تر یا روشن تر نسبت به طرف مقابل آن استفاده شود که این به نوبه خود عیب محسوب می شود. این اختلاف رنگی از 2 جا نشات میگیرد، احتمال اول آن است که بافنده در طی بافت فرش دیگر از رنگ مصالح آن فرش نتوانسته است پیدا کند و به ناچار مجبور به استفاده از رنگ شبیه آن کرده.

احتمال دوم این است که فرش توسط انسان ها بافته شده و انسان نیز جایز الخطا است، که این عمل می تواند ناشی از اشتباه بافنده آن فرش باشد. البته گفتنی است که در بازار این اشتباه توسط روفه گرها و افرادی به نام رگه گیر رفع می شود که یا توسط رنگ های شیمیایی یا از طریق موادی که رنگ را از پشم و ابریشم میشوید و آن شخص مجددا رنگ آمیزی میکند. به نظر فرش باما اگر شما همچین مشکلی روبرو شدید از فرش صرف نظر کنید.

تقارن بین گل های فرش
یکنواختی رنگ فرش

کجی فرش دستباف

در هنگام خرید فرش دستباف باید تصمیم بگیرید فرش چه شکلی می خواهید. آیا فرش مستطیل نیاز دارید یا فرش دستباف دایره ؟ فرقی نمی کند فرش چه شکل هندسی داشته باشد،ولی باید از لحاظ هندسی و شکلی کاملا بی عیب و نقص بافته بشود. در هنگام خرید فرش مستطیل شکل باید دقت کنید طول و عرض فرش کاملا صاف روی زمین پهن شود و کناره های فرش با یکدیگر موازی باشند.

اگر موازی نباشند در هنگام پهن کردن توی منزل کاملا به چشمتان می خورد که فرش کجی داشته و شما نتوانسته اید بفهمید. طول و عرض فرش می تواند در روی کاشی و پارکت معلوم کند که کجی دارد یا نه! البته این مشکل کاملا حل شدنی است. با اصطلاحی که در بازار جا افتاده به عنوان دارکشی فرش که در نوشته های دیگر وبلاگ سایت به طور کامل قرار است توضیح داده شود.

حتی در دیگر اندازه های فرش به مانند بیضی یا دایره باید قطر های فرش دایره با همدیگر مساوی باشند به طوری که شکل دایره کاملا حفظ شده باشد و در اندازه بیضی نباید به شکل تخم مرغی دیده شود. اگر این کجی ها با چشم معلوم نمی شود راهکار ساده فهمیدن آن متر گذاری است که در تیتر اول این نوشته توضیح دادیم.

فروشگاه معتبر فرش دستباف تبریز

فروشگاه فرش باما با ضمانت کیفی

فروشگاه فرش باما که در زمینه فرش های دستباف مشغول است با ارائه ضمانت نامه کتبی در کنار فروش محصولاتش این اطمینان خاطر را به خرید فرش دستباف تبریز اضافه می کند و خریداران فرش تبریز میتوانند با خیال راحت از این فروشگاه فرش تهیه کنند. البته نکته خوب و به جای این فروشگاه این است که درصورت عدم پسند خریدتان فرش را به عودت می دهد و مبلغ پرداختی شما به صورت 100 درصد بدون کسر وجه به حسابتان مجددا باز می گردد، که مطمئنا این اتفاق خیلی کمتر برای این فروشگاه معتبر فرش رخ می دهد. دلیل این مطلب هم این است که فرش باما در هنگام موجود کردن فرش های خود در سایت و فروشگاهش تمام نکات را رعایت می کند تا چنین خطایی پیش نیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.