عمومی

مهم ترین دلایل خراب شدن فرش دستباف

عوامل خراب شدن فرش

اگر همچون بسیاری از افراد دوست ندارید فرش دستباف شما ارزش خودش را از دست بدهد الزامی است این نکات جمع آوری شده را به خوبی بدانید. چه بسا که پیشگیری بهتر از درمان این موضوع است. این نکات در عین سادگی بسیار مهم و حائز اهمیت هستند و اگر هر کدام را در ندانید می تواند ضرر میلیونی به شما وارد کند. این امکان هم وجود دارد که دیگر فرشتان قابل درست شدن نباشد.

در هر یک از دلایل خرابی فرش هم راهکار هایی برای جلوگیری از بروز مشکل توضیح داده شده است تا بتوانید با چند ترفند ساده فرشی بی نقص و عیب داشته باشید.

جلوگیری از بید زدگی فرش

ابتدا باید بدانید که بید چگونه فرش دستباف شما را خراب میکند. بید نوعی از حشراتی است که در اولین اقدام، خود را به فرش میرساند تا بتواند مواد غذایی خود را به دست بیاورد. در عین حال که ابعادی خیلی ریز دارد می تواند به سرعت تکثیر شود و در کمترین زمان ممکن گره های فرش را از بین ببرد. شما باید هرچند وقت یکبار پشت فرش خود را بررسی کنید تا از نبودن بید مطمن شوید.

اگر فرش شما هم بید زده شده است با جاروبرقی از پشت فرش آن ها را جمع آوری کنید و هرچه سریع تر از کیسه جا رو برقی در جایی بیرون از خانه پاکسازی کنید. این عمل باعث می شود تا بید مجددا کیسه جارو برقی را نخورد و مکررا به فرشتان بازنگردد.

در قدم بعدی با استفاده از موارد موجود در بازار که برای از بین بردن بید موجود هستن ، اعم از نفتالین ، پودرهای حشره کش و… محل بید زده را سم پاشی کنید. اگر هم فرشتان بیشتر از اندازه یک سکه خراب شده باشد بهتر است به دست روفگر های متخصص بدهید تا فرشتان را روفه بکنند و مجددا آن قسمت ها را از پشم و ابریشم گره بیاندازند.

خرابی فرش بر اثر نور خورشید

اگر فرشی جلوی پنجره دارید و نور خورشید مستقیم به روی فرش میتابد مطمنا بعد از یک مدت زمانی رنگ قسمت های نور تابیده کمرنگ تر خواهد شد و بین فرش تضاد رنگی یا همان رگه فرش ایجاد می شود. از آسیب های نور آفتاب بر روی فرش می توانیم به ایجاد فضایی برای رشد و تکثیر حشرات یاد شده اشاره کنیم. پوسیدگی و از بین رفتن پرز آن قسمت از فرش خرابی دیگری است که ممکن است رخ دهد.

اگر می خواهید این بلا سر فرشتان نیاید بهتان پیشنهاد می شود از پرده های ضخیم استفاده کنید؛ اگر هم الزامی است که نور آفتاب به خانه نفوز کند می توانید از رو فرشی استفاده کنید و روی فرش های دستباف خود را بپوشانید. با استفاده از رو فرشی های مناسب می توانید از آسیب های زیادی که میتواند به فرشتان وارد شود جلوگیری کنید.

راهکار رنگ رفتگی قسمتی از فرش هم توسط خودتان سخت است و این کار را نیز میتوانید به روفگران یا رنگرزی های معتبر بسپارید. اگر هم این امر برایتان مقدور نیست نهایتا میتوانید با استفاده از مداد شمعی برای یکسان سازی رنگ قسمتی از فرش کمک گیری کنید.

چیدمان اشتباه فرش در خانه

چیدمان فرش دستباف اگر غیر اصولی باشد، می تواند در بلند مدت از عوامل خرابی فرش دستباف بشمار برود. توجه داشته باشید که هر فرشی کاربرد بخصوصی را دارد. اگر فرش رج بالایی داشته باشد نباید در قسمت پر رفت و آمد خانه مورد مصرف قرار گیرد. فرش هایی مثل سالاری رج 50 برای اتاق خواب مناسب نیست زیرا که ضخامت فرشی که رج بالایی دارد، خیلی کم است و در کسری از زمان زیر پا معیوب می شود.

چیدمان فرش دستباف

پرزدهی و خواب رفتگی یکی از نشانه هایی است که بر اثر پاخوری بیش از حد رخ می دهد. پس از فرش هایی با رج سی یا رج 40 برای ورودی ها ، راه پله ها ، اتاق خواب ها ، آشپزخانه و … انتخاب کنید تا کار آمد تر باشند.

لکه ی فرش

ریخته شدن قهوه و چای روی فرش سفید یکی از اشتباهاتی است که همه تجربه ی آن را داشته اند. پخش شدن مواد خوراکی،رنگی،شیمیایی بر روی فرش باعث تغیر رنگ پشم فرش می شود و از ارزش آن به حد قابل توجهی می کاهد. گاهاً هم شاهد این بوده ایم که کودکان با خمیر بازی یا مداد رنگی های خود فرش را رنگ کرده اند. خوب است که قبل از بازی کودکان رو فرشی بر روی فرش های خود بکشیم. راهکار از بین بردن لکه ی فرش بسیار ساده است. شرط اصلی از بین بردن این لکه ها آگاهی مناسب درباره فرش دستباف و مواد از بین برنده ی لکه است.

از بین بردن لکه ی چایی

اگر شما این آگاهی را نداشته باشید می توانید ضرر بیشتری به فرش خود بزنید. اولین اقدام برای از بین بردن لکه فرش این است که هر چه زودتر آن مواد را جمع کنید. اگر مایعات بر روی فرش ریخته شود باید با استفاده از قاشق کامل آن را جمع کنید. با استفاده از حوله یا دستمال سعی کنید آن قسمت را خشک کنید. در بخش بعدی با استفاده از مواد پاک کننده فرش دستباف اقدام به پاکسازی کنید.

اثرات مبلمان روی فرش

در بسیاری از خانه ها شاید پایه ی مبلمان روی فرش باشد؛ این کار یکی از مخرب ترین مواردی است که بر روی فرش رخ می دهد. مبل و میز ها به دلیل سنگینی و پایه های محکم خود باعث فشار روی خواب فرش می شوند. به مرور زمان قسمت تحت فشار پرز و پشم خود را به دلیل فشار زیاد از دست میدهند. این قسمت ها بعد از برداشتن مبلمان و میز به صورت کچل شده در میایند.

یکی از راهکار های جلوگیری از خراب شدن فرش استفاده از تکه موکت هایی است که به اندازه پایه ها برش داده شده است. این تکه های کوچک را زیر پایه ها و بین فرش و مبل جا گذاری کنید تا درصد زیادی از این معیوبی را جلوگیری کند.

اگر برای فرش شما هم این اتفاق افتاده است می توانید با یک روش ساده این مشکل را برطرف سازید. با استفاده از یک شانه ریز دندانه ، قسمتی که خواب فرش را از دست داده است بکشید. جهت کشیدن این شانه باید به سمتی باشد که کل پرز ها به آن جهت بوده است. البته این روش برای زمانی است که به تازگی فرشتان خراب شده است. اگر از مدت زمان آن چند سالی میگذرد و درصد خرابی فرش خیلی زیاد است این کار را به افراد ماهر بسپارید.

رطوبت عامل پوسدگی فرش دستباف

مهمترین علت پوسیدگی فرش رطوب موجود در زیر فرش است. اگر از فرشتان بوی نامطلوبی ظاهر شد در اولین اقدام، بررسی کردن رطوب محل پهن شدن فرش است. خانه هایی که کف آن از گچ و سیمان باشد درصد احتمالی وجود رطوبت بیشتر می شود. از مضررات رطوبت در فرش این مطلب است که محلی محیا می کند تا بید ها و دیگر حشرات مضرر دیگر در آن تکثیر شوند.

اگر رطوبت در فرش بیش از حد باشد باعث خرابی رنگ آمیزی فرش هم می شود. ریشه های فرش هم بر اثر همین مورد به رنگ زرد و کرم تبدیل می شوند و بعد از مرور زمان با کشیدن ریشه ها از فرش جدا می شوند.

خراب شدن ریشه فرش

اگر فرش شما مرطوب است می توانید با استفاده از سشوار شروع به خشک کردن آن بپردازید؛ اگر هم تمام فرش مرطوب است می توانید چند ساعتی آن را از قسمتی آویزان کنید و در معرض آفتاب قرار دهید. موضوع دیگری که می توان به آن اشاره کرد خیس شدن کامل فرش است. اگر فرش خیس شده باشد حتما آن را به قالیشویی ها ارجاع دهید تا فرشتان را یکبار بشویند و از لحاظ رنگ آمیزی درستش کنند.

همچنین بخوانید: چرا فرش دستباف گران است

اثر جارو برقی بر روی فرش

کشیدن جا رو برقی بر روی فرش می تواند بسیار مفید واقع شود. جاروبرقی می تواند حشرات موجود بین پشم را از بین ببرد و از تخم گذاری حشرات جلوگیری کند. اما اگر هر روز و بار ها در هفته از جارو برقی استفاده کنید می تواند پرز پشم را از بین ببرد. در نهایت بعد از یک مدت طولانی فرش کاملا از خواب رفته می شود و دیگر برای پاخوری به درد نمی خورد.

جارو دستی یکی از سنتی ترین روش های تمیز کاری فرش دستباف است. درصورت امکان کشیدن اصولی جارو دستی را به شما پیشنهاد می کنیم که علاوه بر تمیز کاری فرش دستباف، به یک دست شدن خواب فرش هم کمک می کند.

نتیجه گیری

فرش دستباف مقاومت بالایی در زیر پا دارد ولی به شرطی که استفاده درست از آن را یاد بگیریم. استفاده از رو فرشی و تمیز نگه داشتن فرش یکی از اصلی ترین شرط های سالم نگه داشتن فرش است. بررسی هر چند ماه یکبار پشت فرش الزامیست تا از نبود حشرات مضرر و نبود رطوبت زیر فرش مطمن شوید. در جمع بندی کلی می توان گفت رطوبت، بید خوردگی و نور آفتاب بیشترین صدمه را می توان به فرش شما وارد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.